Principes en voorbeelden van logisch management: omgaan met contradicties, dilemma's, paradoxen, ...   

(Klik op titels om bijdrage volledig te lezen)

Business challenge 1 for 2023: We are moving more to a world of brand & consumer paradoxes and that is a major challenge for companies/brands ==> interesting insights from Pamela Danziger's contribution in the following link.

Consistentie, zeg maar de samenhang of het onderling in overeenstemming zijn, is ook in marketing en andere business domeinen essentieel. Heel wat directe of indirecte varianten bestaan op dit woord. Denk maar aan populaire managementbegrippen als alignering en integratie. Op merkniveau kan je bvb. 7 vragen stellen, gebaseerd op het LOGMAN model...

De complexe en snel veranderende omgevingsrealiteit vraagt dat managers moeten denken vanuit verschillende tijdsperspectieven. In eerste instantie moet een manager een eigen strategie ontwikkelen en het tempo van veranderingen bepalen, gebaseerd op de observatie wat hij weet over het verleden en heden ("wat was" en "wat is" filosofie/eerder...

Bedrijven moeten zich bijvoorbeeld bewust zijn van alle mogelijke signalen die door hun consumenten worden gebruikt. De "cognitive maps" (mentale representaties) van consumenten maken vaak deel uit van een meer holistische context, waarin ze worden geconfronteerd met veel complementaire en concurrerende productomgevingen, ervaringen en...

Elke context wordt maar goed gepreciseerd door het stellen van "alle" vragen die de context karakteriseren; wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe? Ook bij een marketing- of ander business probleem is het geen overbodige luxe om ze telkens te stellen. Vaak geven ze ook inzichten of voer voor sub-contexten die al heel wat succesvolle ondernemers tot...

Bedrijven in de praktijk zijn niet langer een verzameling van verschillende functionele expertises die men op een natuurlijke manier kan isoleren. Bovendien wordt de omgevingsrealiteit steeds holistischer, waarin met name economische, sociale, technologische, organisatorische .... veranderingen in elkaar verweven zijn. Veel managementproblemen en...