Inzoomen op consumentcontexten via de 5W1H-methode blijft een uitstekende voedingsbodem voor innovaties. Vergeet de "Wanneer" dimensie ervan niet!
De 5W1H methode bestaat al "zeer" lang, maar is nog steeds enorm bruikbaar, ook bij het analyseren van gebruikscontexten van consumenten. Het laat toe om vanuit de Wie-, Wat-, Waar-, Wanneer-, Waarom- en Hoe-vraag, inzicht te krijgen in die gebruikscontexten, maar vooral ruimte te zoeken voor verbeteringen.
In deze korte bijdrage zoemen we even in op de "wanneer" dimensie. .
We kennen het allemaal. De basisrente op je spaarrekening wordt jaarlijks gestort, de getrouwheidspremie vier keer per jaar. Maar Revolut heeft in België een spaarrekening gelanceerd die als eerste "dagelijks" de rente uitkeert (P. Van Maldegem, De Tijd, 21 augustus 2025). Hoe "een verandering in "wanneer" een interessante voedingsbodem vormt voor een innovatie.
Ook bij energieleveranciers zien we innovaties, die inspelen op het "wanneer" aspect van de gebruikscontext . Bijvoorbeeld Energie.be, dat begin dit jaar aankondigde dat van maart tot eind september op zondagmiddag tussen 12 en 16 uur het elektriciteitsverbruik bij hen gratis zou zijn (actie "energieke zondag") (R. Van Lier, De Tijd, 20 februari 2025).